woensdag 18 december 2013

PET-scan

Mijn haar valt uit. De hele tijd dacht ik dat dit niet meer zou gebeuren, maar sinds enkele dagen trek ik de plukken haar weer uit mijn kop. Dit betekend dus dat ik me nog maar één keer hoeft te scheren en dan weer een aantal maanden verlost ben van deze, voor mij, minder favoriete bezigheid. De voorgaande week heb ik weer wat smaak gekregen. Ik heb hierdoor ook, naast mijn sondevoeding, goed kunnen eten. Dit heeft geresulteerd in ruim tweeënhalf kilo gewichtstoename. Dit had ik ook wel nodig om de volgende chemo goed aan te kunnen en zeker voor de stamceltransplantatie die nog gaat komen.
Vandaag is het dan zover. Net met de taxi naar het UMCG gegaan voor mijn PET-scan. Ik heb me de hele week, naar omstandigheden, wel goed gevoeld en ik ben goed hersteld van de vorige chemo. Sinds gisteren ben ik echter minder fit dan de rest van de afgelopen week. Dat is een beetje jammer, want nu zit ik hier om negen uur 's morgens in de wachtkamer te wachten en voel me eigenlijk niet zo fit. Een medewerker kwam net al vertellen dat het allemaal een kwartier uitloopt, ik heb dus voldoende tijd om even mijn blog bij te werken.
De PET-scan die ik vandaag krijg is een heel spannend moment. Morgen of overmorgen zal ik wel de uitslag krijgen. Deze uitslag is erg belangrijk voor mij. Op de scan kunnen we namelijk zien wat de uitwerking is van de bestralingen en chemo, die ik de laatste maanden heb moeten ondergaan. Het zou theoretisch de bedoeling moeten zijn dat er zo goed als niks is te zien. Door de littekenvorming van de stents in mijn galwegen en de eventuele ontstekingen of irritaties van de galwegen kunnen echter een vertekend beeld geven van de situatie.
Voor de PET-scan moet je nuchter zijn. Ik heb gisteravond mijn sondevoeding stopgezet en niks meer gegeten. Het is al lang geleden dat ik een hongergevoel heb gehad. Op dit moment heb ik echt wel trek in eten. Een goed teken, dit betekend wel veel voor mij. Voor ik met de sondevoeding begon had ik namelijk helemaal geen hongergevoel en behoefte aan eten. Als de scan er vanmiddag op zit zal ik mezelf eens even verwennen met een eiwitrijk broodje filet american. Het nadeel van het feit dat ik mijn sondevoeding moest stoppen is dat ik dit vanaf vanmiddag weer langzaam op moet bouwen. Dit kost met weer twee dagen voedingtekort.
Op basis van de scan wordt ook besloten of we wel of niet doorgaan met de chemo. Als het weg, of zo goed als weg is, dan gaan we door met de derde chemo en als de chemo en bestralingen niet veel gedaan hebben zal er weer een ander plan moeten worden verzonnen. Al met al is het de komende dagen dus best spannend voor ons.
Vrijdag wordt ik weer opgenomen hier voor de volgende chemo en de stamcelmobilisatie. Hopelijk gaat de stamcelmobilisatie snel en goed, zodat ze voldoende stamcellen kunnen invriezen voor mijn transplantatie. Ik lig dus met kerst gezellig in het ziekenhuis. Hopelijk doen ze dan een keer hun best in de keuken om ons een goede maaltijd voor te schotelen. De stamceltransplantatie zal na mijn vierde chemo plaats vinden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten